Proč je důležité znát své cílové zákazníky a jak je poznat?

07.01.2024

Jednou z klíčových věcí u každé značky je správné definování cílové skupiny zákazníků. Není to důležité jen pro úspěch značky, ale také celé firmy. Od poznání cílových zákazníků totiž vychází naprosto vše: co budete komunikovat, jakou formou, v jakých marketingových kanálech, s kým apod. Odvíjí se od toho marketingová strategie značky, zaměření a komunikace, volba marketingových kanálů, forma textu i grafiky, ale také nabídka produktů či služeb, které nabízíte. Dnes se s vámi podělím o pár tipů a rad, proč je důležité znát své cílové zákazníky a jak je správně definovat. 


PROČ JE DŮLEŽITÉ ZNÁT SVÉ CÍLOVÉ ZÁKAZNÍKY?

  • Poznat své cílové zákazníky je klíčem k úspěchu pro jakoukoliv značku. Když znáte své zákazníky, můžete lépe pochopit jejich potřeby, přání a očekávání. Díky tomu můžete připravit nabídku produktů na míru – tzn. přesně to, co vašim zákazníkům pomůže, co potřebují, nebo co chtějí.
  • Lépe přizpůsobíte komunikaci potřebám a přáním zákazníků a efektivněji zvolíte marketingové kanály.
  • Když víte, na koho cílíte, neplýtváte se svým budgetem. Konkrétní příklad pro bližší představu, když budete mít omezený budget a budete cílit na celou ČR a všechny obyvatele – nedostanete se pořádně k nikomu. To, že někdo uvidí vaši reklamu jednou ještě neznamená, že ji skutečně zaznamenal, natož, že chce váš produkt koupit. Každý den jsme všichni zaplaveni reklamou od rána do večera – na mobilních telefonech, v televizi, v novinách a časopisech, v outdoor reklamě apod. Šance, že zaujme vaše reklama při jednom zahlédnutí na pár sekund, je tím pádem bohužel minimální.
  • Komunikace zaměřená na správnou cílovou skupinu umožňuje vytvořit silnější a trvalejší vztahy se zákazníky. Když je lépe znáte, můžete efektivněji reagovat na jejich požadavky a připravit se tak na jejich další potřeby. To umožní také identifikovat nové příležitosti pro další růst značky.

JAK ZJISTIT KDO JSOU VAŠI CÍLOVÍ ZÁKAZNÍCI?

Poznání cílových zákazníků není jednoduchý proces. Vyžaduje čas, zdroje a hluboké pochopení trhu. Trochu jiná situace je u značky, která je na trhu krátce vs ta, která je na trhu již delší dobu, protože má již více dat a může snadněji zjistit, kdo nakupuje její produkty.

Ať jste v jedné či ve druhé skupině, prvním krokem by měla být detailnější analýza vašich současných zákazníků. Kdo jsou vaši stávající zákazníci? Jaké mají tužby a potřeby? Co je motivuje k nákupu? Jaké jsou jejich nákupní návyky?

Nebojte se ptát svých zákazníků na otázky a zjistit, co a proč se jim u vás líbí apod. Prostřednictvím těchto interakcí můžeme získat cenné informace o tom, co zákazníci chtějí, co se jim líbí či nelíbí a jaké mají očekávání apod.

Dalším způsobem je sledování online chování zákazníků, tj. analýza dat z webu, sociálních sítí nebo emailových kampaní, která může poskytnout hluboký vhled do toho, jak zákazníci interagují s produkty, jak se chovají na webu apod.

Skvělou pomůckou je práce s tzv. personami – fiktivními osobami, které zastupují vaše zákazníky. Je skvělá v tom, že si představíte konkrétní osobu a mnoho detailů k ní a díky tomu jste pak schopni si lépe vytvořit strategii i hlavní sdělení. 


NEJDŘÍVE SI ODPOVĚZTE CO MOŽNÁ NEJDETALNĚJI NA TYTO OTÁZKY:

  • Jsou vaši zákazníci více ženy, nebo muži?
  • Bydlí ve městě, nebo na vesnici?
  • V jaké části ČR / SR bydlí?
  • Kolik jim je let?
  • Jsou single, nebo mají rodinu a děti?
  • Co mají přibližně za práci? (Nepotřebujete přesně znát, že se jedná o manažera z té a té firmy, ale tím, že budete vědět, jaký typ práce přibližně dělají, budete schopni udělat zařazení do příjmové skupiny. To je pro značku také důležité vědět na jakou příjmovou cílovou skupinu cílí. Jinak vypadá strategie s levnějšími produkty a jinak s prémiovými produkty.)
  • Jakékoliv další detaily jsou též důležité, protože vám pomohou k lepšímu pochopení vašich klíčových zákazníků. Čím lépe si totiž dokážete představit své zákazníky, tím lépe.

Po zodpovězení všech těchto otázek vytvoříte profil vašeho ideálního zákazníka a následně už podle toho můžete připravit marketingovou strategii a komunikaci.

Rádi byste porozuměli tomuto tématu více do hloubky? Připravila jsem online kurz na téma "Jak dostat značku k zákazníkům", který je k dispozici na mém webu ke stažení.

  • Kurz je nejen o tom, jak efektivně identifikovat své potenciální zákazníky. Nabízí také návody a rady, jak si vybrat ten nejvhodnější marketingový kanál pro vaši značku, na co byste neměli zapomenout na začátku a proč a k tomu přináší mnoho dalších užitečných informací a poznatků přímo z praxe.
  • Ušetřete svůj čas googlováním a zkoušením věcí během dalších měsíců a roků a získejte cenné informace během okamžiků na 1 místě. Klikněte ZDE

Přeji krásnou neděli všem