Personalizace – klíč k věrnosti vašich zákazníků

21.01.2024

V dnešní uspěchané době jsme neustále zahlceni nepřetržitým tokem informací a reklamou, která nás obklopuje ze všech stran. Představte si svůj běžný den… Od chvíle, kdy se probudíme a sáhneme po mobilním telefonu, nás reklama provází prakticky celý den. Na mobilních telefonech, v rádiu či v televizi, na kterou se díváme u snídaně, až po venkovní billboardy a plakáty, které vidíme během cesty do práce či z ní.

Pro firmy je díky tomu stále obtížnější zaujmout a udržet si pozornost zákazníků. Jedním z trendů v dnešní době, o kterém jsem se zmiňovala v posledním článku, je personalizace. Jedná se o přístup firmy i značky, který umožňuje oslovit zákazníky tak, aby se cítili výjimeční. To vede k větší spokojenosti a loajalitě a může díky tomu znamenat obrovský rozdíl mezi průměrným a nezapomenutelným zážitkem zákazníka.

Dnes se podíváme na to, proč je personalizace tak důležitá a podělím se s vámi o konkrétní příklady z praxe. 

Personalizace není jen trend...

V době, kdy každý má přístup k takřka neomezeným možnostem výběru, personalizace pomáhá značkám vyniknout. Zákazník, který cítí, že firma rozumí jeho potřebám a přání, je mnohem loajálnější. Díky tomu může personalizace přímo ovlivnit rozhodovací proces zákazníka a zvýšit prodeje. 
Zkuste si vybavit svou oblíbenou značku, jejíž produkty rádi nakupujete. Proč tomu tak je? Co dělá daná značka jinak než ostatní?

Ve většině případech se bude jednat o přístup značky, který si jako zákazníci racionálně neuvědomujeme, protože značku vnímáme jako celek. Od toho, jak značka komunikuje, nákupního procesu – ať už na e-shopu, nebo na prodejně, po používání daného produktu doma. Personalizaci můžete začlenit prakticky do celého nákupního procesu. Často se však může jednat o malou drobnost, která udělá obrovský rozdíl ve vnímání a pomůže vytvořit díky tomu vztah ke značce. Čím hlubší propojení se vám podaří navázat, tím lépe pro vaši značku po naprosto všech směrech.

Skvělým příkladem z praxe pro personalizaci, který si určitě všichni vybavíte, je balení Nutelly se jmény a osobními vzkazy, bonboniéry s osobními vzkazy od značky Mika či láhve Coca Coly se jmény. Také jste v obchodě hledali tu svou Coca Colu s vaším jménem?

Když jsem měla jako brand manažerka na starosti značku Lindt, jedním z mých priorit bylo dostat do povědomí Lindt zajíčka v období Velikonoc. Dnes už má zajíček své úspěšné místo na trhu a získal povědomí. Tenkrát tomu tak nebylo, protože lidé byli zvyklí v období Velikonoc kupovat mnohem levnější alternativy zajíčků od konkurenčních značek, kterých je v obchodech obrovské množství. Připravila jsem komunikaci a 360 ° kampaň, která byla blíž lidem. Bylo však potřeba se dostat blíž i k novinářům, aby měli chuť dávat tipy na Lindt zajíčka v časopisech častěji. Velikonoční období je totiž hodně krátké a když si představíte záplavu konkurenčních značek v jednom časovém úseku, je potřeba dělat věci jinak.

Typickým znakem Lindt zajíčka, je červená mašle, kterou má uvázanou na krku. Připravila jsem personalizované mašličky pro každého novináři, tj. každý dostal "svého" zajíčka. Nikoho jsem předem o tomto překvapení neinformovala. Co vám budu povídat – předejít nechtěnému faux pas při balení mašliček, že omylem pošlete zajíčka s nápisem "Karlovi" novinářce "Anně", bylo náročnější, ale ten čas za to stál. Reakce, které jsem obdržela od novinářů (kteří dřív nesnědli zajíčka), byly nádherné – i když je to už přes 9 let, stále si vybavuji tu radost, kterou tato malá věc způsobila. Nemluvě o obrovském počtu výstupů v časopisech, které jsme získali.

Protože personalizace je i o tom, jak udělat věci jinak, aby si ke značce lidé našli cestu a měli k ní vztah. Můžete ji udělat nejen speciálním dárkem na míru vašim zákazníkům, ale celým systémem komunikace. Od vytvoření speciálních nabídek, newsletterů, obsahu na sociálních sítích a webových stránkách, po všechny další marketingové aktivity a sdělení, které jsou přizpůsobeny specifickým potřebám a zájmům konkrétních zákazníků. Proto je důležité pracovat (o to víc pokud máte e-shop) se segmentací vašich zákazníků a přizpůsobovat obsah, nabídky i zprávy tak, aby byly podle potřeb.

Personalizace přináší obrovskou hodnotu jak pro zákazníky, tak pro značky. Zákazníci se cítí rozpoznaní a ocenění, když jim značka nabízí to, co skutečně potřebují, a když je jejich zážitek příjemný a bez námahy. Přizpůsobte své strategie, komunikaci a nabídky tak, aby každý zákazník cítil, že je pro vás výjimečný. S pomocí personalizovaného marketingu vylepšíte jak vztahy, tak loajalitu, celkový zážitek a vnímání značky a také prodeje.

V příštím článku se podíváme víc do hloubky na další z trendů, zážitek.

Krásnou neděli všem