
Jak začít s budováním povědomí u značky
10 tipů pro úspěch
Ve své praxi se setkávám s různými typy firem a značek. Od čerstvě založených, menších, středních až po velké. Každá značka řeší často otázku, jak získat nebo zvýšit povědomí. Podle své velikosti a aktuálních potřeb ji však potřebuje řešit jiným způsobem.
Dnes se s vámi podělím o 10 nejdůležitějších kroků, které byste měli udělat ještě předtím, než začnete cokoliv komunikovat, abyste dosáhli se svou značkou úspěchu.
Už když jsem studovala vysokou školu, mluvilo se o tom, že žijeme v turbulentním prostředí. Dnes, o 15 let později, je situace podle mého vnímání ještě dynamičtější. Především díky online světu, ve kterém se pohybujeme. Už bez mobilních telefonů nevyjdeme prakticky nikam jak jsme na ně zvyklí. Tak schválně, kdo z vás chodí i do koupelny s mobilním telefonem? :) Věřte, že je nás skutečně mnoho… :)
10 tipů na úspěch
Čemu byste měli věnovat pozornost, když potřebujete u své značky zvýšit povědomí?
1. Jaká je vaše vize?
Zní to jako klišé, ale je to skutečně důležité. Když znáte svou vizi, víte, kam směřujete a jednáte podle toho. Podle vize připravte strategii, cíle a akční kroky. Pozor na to, aby byly cíle reálné a podle pravidel SMART, tj.
Specific – konkrétní
Measurable - měřitelné
Achievable - dosažitelné
Realistic - reálné
Timely / trackable – časově ukotvené
2. Jaký je váš trh
Prvním krokem k úspěšnému marketingu je porozumění trhu, na kterém působíte. Pokud rozumíte svým zákazníkům, znáte svou konkurenci, víte, jak se pohybují ceny na trhu, jaké služby jsou nejvyhledávanější a proč, jaké naopak vůbec, co dobře funguje atd., pomůže vám to vytvořit efektivní marketingovou strategii, která bude na míru právě vaší značce.
3. Kdo jsou mí cíloví zákazníci
Jednou z prvních otázek, kterou by si každá firma u své značky měla pokládat, je, kdo je má cílová skupina zákazníků. K získání povědomí potřebujete zaměřit správně svou komunikaci totiž nejen na to, co říkáte, ale i komu. Protože když budete vysílat informace ke všem, nedostanete se v realitě pořádně k nikomu.
Poznejte potřeby a zájmy svých zákazníků. Čím lépe pochopíte své publikum, tím efektivněji můžete komunikovat. Navíc personalizovaný přístup k zákazníkům vytváří silné propojení a buduje důvěru.
4. Budget a čas
Za svou praxi jsem doposud nepoznala jedinou značku (i když byla velká a mezinárodní), která by si mohla dovolit plýtvat s budgetem. Když si však představíme malou značku, nebo nově vznikající, počáteční výše kapitálu je obvykle malá a o to víc je důležité dobře promyslet kam správně vynaložit finanční prostředky. Protože v počáteční fázi potřebujete jak peníze, tak i čas. Nic se neurodí během noci.
5. Vytvořte silnou brandingovou identitu
Brand je mnohem víc než jen logo. Je to příběh, hodnoty a služby, které nabízíte svým zákazníkům. Vytvořte silnou brandingovou identitu, která vás odliší od konkurence a přitáhne pozornost.
6. Jaká je vaše konkurenční výhoda?
Značkám pomáhá pro budování povědomí odlišení se od konkurence. Když se značka odlišuje, má větší šanci na úspěch. Cilte na konkrétní zákazníky, kteří vaše produkty potřebují a chtějí.
Když se značka odlišuje od své konkurence, má větší šanci na úspěch!
7. Vytvořte poutavý obsah
Zaměřte se na to, v čem je vaše značka jedinečná a vytvořte příběh. Komunikujte ho ve všech kanálech podle strategie, času a možností budgetu. Obsah by měl být poutavý a měl by mít přidanou hodnotu pro zákazníky.
8. Komunikujte online
Pravidelně updatujte své webové stránky, komunikujte na vybraných sociálních sítích, na které jsou vaši zákazníci. Sociální sítě jsou dnes nezbytnou součástí každé úspěšné marketingové strategie. Pravidelně sdílejte relevantní obsah, komunikujte s vaším publikem a budujte komunitu.
Aktivní přítomnost na sociálních médiích vám nejen zvýší viditelnost, ale také umožní vytvářet osobní propojení s vaší cílovou skupinou.
9. Správné načasování
Než se pustíte do kampaně, pořádně promyslete správné načasování kampaní v celém roce. Promyslete, kdy je vaše cílová skupina nejaktivnější a potřebuje vaše produkty? Dejte si také dost času na přípravu. Jinak trvá příprava pro komunikaci na sociálních sítích, jinak pro rádio, outdoor reklamu apod. Navíc každý marketingový kanál je jinak flexibilní. Online můžete změnit a doplnit ihned, u televizní reklamy či outdooru už nikoliv…
10. Opakování matky moudrosti
Povědomí se nezíská jedinou kampaní, ale pravidelným opakováním…
Úspěch v marketingu je něco víc než jen provedení jednotlivých kroků správně. Je to komplexní proces, který vyžaduje strategii, plánování, a především správné načasování. Když však budete postupovat správně, je pouze otázkou času, než se dostaví úspěch - a to za to stojí.
Pokud budete s něčím potřebovat poradit, neváhejte se na mne obrátit.
Krásnou adventní neděli všem
Jana
