5 tipů, jak vytvořit vánoční kouzlo v marketingu

10.12.2023

aneb malé gesto, které může udělat velký rozdíl

Každý rok, jak se blíží vánoční svátky, se mnoho z nás těší na kouzelnou atmosféru, kdy se na chvíli zastavíme, odpočineme si, strávíme více času s našimi nejbližšími, dáme si výborné cukroví, kapra apod. Ve světě marketingu jsou Vánoce nejen časem rodinných setkání a radosti, ale také obdobím, kdy tráví lidé mnoho času nakupováním. Pro firmy je to skvělá příležitost pro navýšení prodejů. Mnohdy je pro ně vánoční sezóna jedním z nejdůležitějších období v roce. Přípravy jsou proto nezbytné.

Jak ale můžeme přenést vánoční atmosféru do našeho marketingu tak, aby zákazníci cítili s naší značkou ještě větší propojení, chtěli s ní trávit více času a tím pádem i víc nakupovali bez přílišných prodejních tlaků a taktik? 

Připravila jsme pro vás 5 jednoduchých tipů jak na to.

5 tipů jak na to

Představte si, že jste zákazník. Co by vám udělalo radost? 

Co by vás přimělo cítit se výjimečně? Často malé gesto může znamenat velký rozdíl nejen ve vnímání dané nabídky či produktu, ale celé značky. Vánoce jsou časem radosti a štědrosti, tak proč tohoto ducha nevtáhnout i do vašeho marketingu?

Nejenže to zlepší vztahy s vašimi zákazníky, ale také vám to pomůže zvýšit větší prodeje a lepší image značky. 

1. Vytvořte příběh

Vánoce jsou časem emocí a příběhů, je dobré se proto zamyslet ve vaší značce nad příběhem, který bude pravdivý, a přitom prohloubí vztah lidí ke značce. Připomeňte jim, co Vánoce znamenají – rodinu, lásku, radost, pohodu a klid. Nechte, aby vaše produkty nebo služby hráli roli v jejich vlastní vánoční pohádce. Skvěle se to daří každý rok mobilním operátorům, nebo např. Kofole. Jedna z nejoblíbenějších reklam, kterou si vybaví snad každý z nás, je přímo dokonalá reklama s holčičkou a tatínkem "Zlaté prasátko" ("Musíš vydržet a budou i zuby, Ne ne, já nemusím, já ho už vidím":)

Právě příběh vytváří silnější pouto ke značce, proto si k ní zákazníci vytváří vztah.

2. Udělejte dobrý skutek

Vánoce jsou obdobím radosti, štěstí, sdílení a děláním dobrých skutků. Zvažte, jaké máte jako firma možnosti, jak můžete přispět dobré věci. Vyberte si takový projekt, který si zaslouží pomoc a není pouze mediálně známý. Je hezké, že budete mít o čem mluvit, ale ať udělá váš skutek skutečně změnu a pomůže potřebným. Pomoc nemusí být pouze finanční, ale také mediální. Mluvte o projektu ať o něm ví i další lidé a nastanou díky tomu ještě větší změny.

V rámci marketingu je ideální, když pomoc souvisí s tím, na co se vaše značka zaměřuje. (I když v realitě samozřejmě jakákoliv pomoc v nouzi je cenná.)

  • Prodáváte krmivo pro pejsky? Vyberte si např. psí útulek, který nemá příliš dotací, nebo není snadno dostupný. Po České republice i na Slovensku se nachází spoustu psích útulků, jejichž majitelé budou vděční za jakoukoliv finanční podporu.
  • Prodáváte kosmetiku? Pomáhejte např. rodinám v nouzi, nebo matkám v azylových domech.
  • Zaměřujete se na technické produkty, nebo IT? Pomozte vybraným školám zlepšit jejich studijní podmínky. Potěšíte nejen děti a vyučující, ale také jejich rodiny…
  • Máte značku z oblasti foodu? Pomozte např. lidem bez domova a práce. Skvělý projekt, který si zaslouží větší mediální pozornost je časopis Nový prostor, který pomáhá lidem zvednout se ze dna.

Existuje mnoho možností, jak můžete udělat dobrý skutek. Důležité je, aby to nebylo jen naoko, ale aby to udělalo skutečně změnu. V rámci marketingu a PR se dá pak váš dobrý skutek krásně odkomunikovat dál. Podobné aktivity se odráží ve vnímání hodnoty značky a zvýšení její kredibility.

· 3. Vytvořte personalizované vánoční pozdravy

Personalizace je jedním z klíčových trendů v poslední době. Ještě před 10 / 15 lety se posílala přání poštou a nyní se vše řeší elektronicky či telefonem. Je to rychlé a praktické, ale vytrácí se z toho osobní přístup. Právě proto je osobní vzkaz a přístup důležitý ve vztahu nejen k zákazníkům.

Posílejte nejen personalizované vzkazy, ale i newslettery s překvapením – např. s extra slevou jen pro ně, nebo dárkem. Uvidíte, že to bude mít pozitivní ohlas. 

· 4. Vánoční slevy a akce

Samozřejmě vánoční slevy a akce hrají důležitou roli. Je potřeba pamatovat na to, aby sleva byla atraktivní, ale nešla přes určitou míru. Jinak vnímáme 20 %, jinak 50 % a jinak 70 %... U prémiovějších značek je lepší cesta formou krásných a prémiových dárků, protože se nesnižuje hodnota značky, ale naopak. 

· 5. Soutěže na sociálních sítích + buďte online

U nás v Čechách a na Slovensku milují lidé soutěže. A kdy jindy by se mělo na sociálních sítích soutěžit než na Vánoce. Vymyslete atraktivní soutěž, která bude směřovat k vaší značce a danému období. Soutěž vám pomůže získat větší povědomí.

Cílem všech výše uvedených bodů z pohledu marketingu je prohloubení vztahu s vašimi zákazníky a vytvoření silnější vazby a povědomí. Protože když je vazba silnější, zákazníci se cítí spokojeněji a nakupují pak danou značku častěji. Je důležité ukázat vašim zákazníkům, že vám na nich záleží. Vánoční období je k tomu ideální.

Tipů, jak zpestřit Vánoce z pohledu marketingu je samozřejmě daleko víc. Pokud budete potřebovat s něčím poradit, neváhejte se na mne obrátit, ráda vám s tím pomohu.

Krásnou adventní neděli všem

Jana