12 kroků k úspěšné marketingové strategii

31.12.2023

Rok 2024 nastane každým okamžikem – už jste přemýšleli nad plány pro příští rok? Ve velkých společnostech se marketingové strategie a plány pro nadcházející rok připravují většinou už kolem října. Pokud ještě plány ani strategii nemáte, nic se neděje. S novým rokem se otevírá pomyslný prázdný list papíru. Je to skvělá startovací čára. Tak proč nevyužít tuto příležitost k tomu, abyste vytvořili strategii pro rok 2024, která vás dovede k vytouženým výsledkům?

Marketingová strategie je dlouhodobý a širší plán značky. Tzn. celkový rámec, ze kterého se tvoří konkrétní plány tak, abyste se dostali k vytouženému výsledku. Dnes si popíšeme 12 nejdůležitějších bodů, které by měla marketingová strategie obsahovat.  

12 nejdůležitějších bodů, které by měla obsahovat marketingová strategie 


1. DEFINUJTE SVOU VIZI

Když víte, kam se svou značkou směřujete, můžete přemýšlet i nad cestami, jak se tam dostat. Proto se rozhodně vyplatí se zamyslet a věnovat tomuto bodu čas.

2. ANALYZUJTE SVOU SOUČASNOU SITUACI

Už jste určitě mnohokrát slyšeli o SWOT analýze – tj. o analýze slabých a silných stránek a hrozeb a příležitostí. Pokud jste se svou značkou už delší dobou na trhu a chtěli byste se posunout dál, věnujte tomuto bodu obzvlášť pozornost. Podívejte se na značku komplexněji ze všech stran – od začátku práce se značkou a produkty až po komunikaci a dodání produktů zákazníkům. Marketing totiž není jen o jedné aktivitě. Je to komplex mnoha aktivit, které když nebudou fungovat, nedostanete se k vytouženému výsledku.

Vezměte si příklad – budete mít krásnou komunikaci na sociálních sítích, ale nebude fungovat komunikace s reálnými zákazníky, nebo logistika – dostanete se k výsledku? Nebo pokud budete mít zaměření na luxusnější a dražší produkty, ale budete je nabízet nesprávné cílové skupině zákazníků – dostanete se k výsledku? Nedostanete… Je potřeba přemýšlet nad značkou komplexněji, aby vše fungovalo. 

3. KDO JSOU VAŠI CÍLOVÍ ZÁKAZNÍCI?

To je alfa omega všeho – když víte, kdo jsou vaši zákazníci, podle toho se pak odvíjí naprosto vše – od sdělení, formy komunikace, volby marketingových kanálů, načasování apod.

4. V ČEM JE JEDINEČNÝ VÁŠ PRODUKT?

Je důležité vědět v čem je jedinečný váš produkt. V čem může váš produkt pomoci druhým a v čem naopak ne? Co vás odlišuje od konkurence? To vše jsou důležité otázky, na které byste měli znát odpovědi.

5. JAKÉ JSOU VAŠE CÍLE?

Jaké jsou vaše obchodní a marketingové cíle? Jakých výsledků chcete v letošním roce dosáhnout? A jakých v příštím roce a v následujících 5 letech? Jak jsme si říkali v jednom z předchozích článcích, cíle by měly být podle pravidla SMART (specifické, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově omezené).

6. DISTRIBUCE ZNAČKY A CENA NA TRHU

Jak vypadá distribuce vaší značky? Kde prodáváte produkty? Jakým způsobem? Jaká je cena u jednotlivých produktů? Jakou má značka pozici na trhu? Podle pozice na trhu by se měla odvíjet jak cena, tak i distribuce a mnoho dalších věcí.

7. JAK PRACUJETE SE ZÁKAZNÍKY?

Funguje vám dobře zákaznický servis? Nebo pokud jste malá firma, jak komunikujete se zákazníky? Dostávají všechny informace včas? Pracujete pravidelně na vylepšování zákaznické zkušenosti s vaší značkou a firmou? I toto jsou důležité body do marketingové strategie.

8. PŘIPRAVTE KOMUNIKAČNÍ PLÁN ZNAČKY

Připravte plán, jak budou produkty prezentovány na trhu včetně sdělení, marketingových kanálů a načasování. V jakých marketingových kanálech budete komunikovat a proč? Je důležité vědět nejen kde budete, ale i proč tam budete. Když je to hezký kanál, ale nezacílíte v něm pořádně svou cílovou skupinu zákazníků, je to škoda peněz do něj investovat (pokud nemáte neomezený budget).

9. DIGITÁLNÍ MARKETING

Digitální marketing by byl běžně součástí předchozího bodu – vzhledem ale k jeho důležitosti za posledních pár let jsem ho vyzdvihla samostatně. Kromě plánu pro sociální sítě byste měli znát i svůj plán na propagaci a online reklamu.

10. TECHNOLOGIE A INOVACE

Sledujte aktuální trendy ve vašem odvětví a zvažte, jak je můžete integrovat do své strategie. Vidíte v nějaké oblasti, že by byla potřeba inovace? V jakých?

11.-12.  ČASOVÝ PLÁN A BUDGET

Co by to bylo za strategii a plány, když byste neznali svůj rozpočet a neměli rozmyšlené načasování pro jednotlivé kampaně a komunikaci. Je důležité mít pravidelně alokovaný budget na reklamu. Jak přesně pracovat s rozpočtem a načasováním si ukážeme v některém z budoucích článků. Je to širší téma, které si zaslouží větší prostor.

S kvalitní marketingovou strategií a plány budete připraveni nejen pro celý rok 2024, ale i budoucí. Proto se vyplatí dát si čas a věnovat se jednotlivým bodům do detailu. Čím lépe budete připraveni, tím lepších výsledků můžete s vaší značkou dosáhnout.

V příštím článku se zaměříme na jeden z nejdůležitějších kroků každé marketingové strategie – definici cílové skupiny zákazníků, protože právě odtud vychází naprosto vše.

Přeji vám krásný Nový rok, brzy se budu těšit na slyšenou!